06 mars 2008

Jag tror på människans godhet och egna förmåga

Igår kom min pappa hit på en snabbvisit.
Han hade fått ett mail från Humanisterna om att Christer Sturmark skulle debattera med Ulf Ekman i Livets Ords lokaler här i Uppsala och insåg genast att det kunde vara en fin grej att gå på med sin dotter som han inte sett på ett tag.

Det blev en väldigt intressant och något skrämmande kväll.

Det hela började med att min pappa, min vän L och jag åkte buss ut till Årsta där Livets Ords lokaler ligger. Vi kom i samspråk med en kille som hade liknande hair-do som Jesus. Han hävdade att det finns en massa hål i Evolutionsteorin och att folk bara följde den blint utan att reflektera och själva kunna argumentera för den. Själv kunde han inte redovisa ett enda hål. Han påstod nåt i stil med att man måste ha carisma och kunna uttrycka sig för att göra det.
Mmm, jo. Personkult ja, det är ju det som är svaret på alla människans frågor.

Jag och L rös när vi gick förbi skolbyggnaden på området. Tänk, här tillåts de indoktrinera barn.

Själva debatten var sisådär. Ulf Ekman predikade och slingrade sig ur frågor om hans kyrkas(dvs hans egen) syn på homosexualitet och abort. Christer Sturmark gjorde fadäsen att i sitt inledningsanförande jämföra Jesus med Harry Potter. Visserligen på ett slagfärdigt och smart sätt men det är inte bra i längden att gå så långt som att skapa en känsla av kränkning och motvilja hos de som lyssnar. Jag kände själv att jag inte riktigt kunde stå för det uttalandet. Inte för att jag tror att någon som är medlem i Livets Ord skulle ha kunnat omvändas av bara en debatt(precis som jag inte tror att någon humanist blev omvänd denna kväll) men här skulle man kunna jämföra Christer Sturmark med FI. Uttrycker sig för radikalt och riskerar på så vis att inte få massorna med sig. Trots att massorna egentligen tycker precis som han.
(Ulf Ekman å andra sidan svarade inte på frågorna han fick, inte särskilt artigt)

Men som sagt, Ulf Ekman vägrade att debattera samhällsordningen, som Christer Sturmark ville prata om, men rapade gärna upp siffror som skulle styrka att de flesta krig inte var religiösa. Det tyckte han på nåt sätt skulle bevisa att kristendom är av godo.
Han vägrade(slingrigt, så lyssnade man inte ordentligt märkte man det kanske inte) kommentera att vissa kyrkor säger nej till forskning på stamceller. Forskning som skulle kunna göra vissa människors liv oändligt mycket drägligare.
Han ville väl inte uttrycka det i TV men jag har hört från flera andra håll att Ulf Ekman tycker att är man välbärgad och frisk så är man älskad av gud.

Christer Sturmark tog upp att när bedövning uppfanns och man ville använda det vid förlossningar satte sig kyrkan emot. Kvinnan skulle föda i smärta för att lida för den synd Eva hade begått i Lustgården. Ulf Ekman gav ingen relevant kommentar.

Jag tycker Christer Sturmark borde ha kommenterat att Ulf Ekman refererade till Evolutionsteorin som menande på "slumpmässig skapelse". Evolutionen är inte slumpmässig. Survival of the fittest är ett vida känt begrepp som handlar om att den som är bäst utrustad både fysiskt och psykiskt är den som över lever och för sina gener vidare. Så förs evolutionen framåt och så ändras djurs, människors och växters genetik över tiden. Mutationer är förvisso slumpmässiga, men det är inte slumpmässigt vilka av dessa som förs vidare till nästa generation.

På fredag förmiddag kan debatten ses på SVT2 kl. 9.30-11.30.
Kanske läggs den upp på svt.se också.

Några citat från Christer Sturmark som kan fungera som inspiration:
"Det är omoraliskt per definition att följa regler enbart för att de står i en bok"
"Humanismen är en befrielserörelse, den befriar från religionens förmyndarskap"

4 kommentarer:

  1. Anonym3/08/2008

    kan du inte be din pappa gästblogga hos dig? Kan han inte skriva ett inlägg OM dig?
    pleeeeeeeeeeeeeeeease
    :)
    han verkar ju vara en skön typ. annars skulle han ju inte ha en sådan dotter menar jag. blink.blink.

    SvaraRadera
  2. Haha, tack!
    Det var en kul idé, men oj vilken prestationsångest det skulle ge honom..
    Fast det är ingen i min familj som vet om att den här bloggen ens finns. Knappt nån jag känner vet.

    Har du sett debatten? Vad tyckte du?

    SvaraRadera
  3. Anonym3/10/2008

    nej jag har inte hunnit. men ditt inlägg var väldigt intressant. du skriver jättebra. det första av de två citaten av sturmark som du avslutar med har jag redan lagt på minnet.

    SvaraRadera
  4. Tack, kul att du tycker det!

    Ja, det är värt att bära med sig. Ibland kan jag känna att det tas för mycket hänsyn och att man inte vågar debattera ordentligt för att det är någons tro, istället för att vara någons åsikt. En åsikt är lättare att ifrågasätta utan att känna sig elak.

    I april är det årsmöte för humanisterna i sthlm. Tänk vad du missar på att bo så långt bort!

    SvaraRadera